Door een persbericht te sturen aan redacties van kranten, (lokale) omroepen, nieuwswebsites etc. kun aandacht vragen voor het boek dat je in eigen beheer hebt uitgegeven. (Als wij de uitgever van jouw boek zijn, verzorgen wij dat natuurlijk)
Onderstaand enkele tips voor het maken en versturen van een persbericht.
Algemeen Stel steeds twee soorten vragen:
Opbouw Tekst: ‘Persbericht’ (in vette letters) en plaats + datum.
Een lead geeft idealiter antwoord op de volgende vragen:
Korte berichten bestaan uitsluitend uit een lead. Bij langere verhalen kan de lead worden gevolgd door een meer beschouwend gedeelte, dat antwoord geeft op de vragen:
Stijl Hoe concreter de tekst is, hoe beter. Voorbeelden, cijfers, tabellen e.d. worden daarom op prijs gesteld.
Lengte Hoe korter hoe beter: max. 1000 woorden (2A4).
Opmaak Regelafstand 1,5.
Verzending Maak een verzendlijst met e-mailadressen waar je het persbericht aan wilt sturen.
Op internet zijn contactgegevens van redacties van betreffende media te vinden. Wij geven onze perslijst nooit uit handen. Bij lokale media maak je overigens grote kans dat jouw bericht geplaatst wordt.