persbericht over jouw boek maken






IMG_0062Door een persbericht te sturen aan redacties van kranten, (lokale) omroepen, nieuwswebsites etc. kun aandacht vragen voor het boek dat je in eigen beheer hebt uitgegeven. (Als wij de uitgever van jouw boek zijn, verzorgen wij dat natuurlijk)

Onderstaand enkele tips voor het maken en versturen van een persbericht.

Algemeen Stel steeds twee soorten vragen:

  • Heeft jouw bericht nieuwswaarde? Er komen dagelijk vele boeken uit. Wat maakt jouw boek bijzonder?
  • Leg ik het de lezer duidelijk uit? Laat het artikel desnoods lezen aan een leek.

Opbouw Tekst: ‘Persbericht’ (in vette letters) en plaats + datum.

  • Een korte, liefst prikkelende kop.
  • Het belangrijkste (‘het nieuws’) bovenaan in een korte lead (ongeveer 50 woorden).
  • Het verdere nieuws.
  • Tekst: ‘Nadere informatie’…. + naam, telefoon e.d.

Een lead geeft idealiter antwoord op de volgende vragen:

  • Wie?
  • Wat?
  • Waar?
  • Wanneer?

Korte berichten bestaan uitsluitend uit een lead. Bij langere verhalen kan de lead worden gevolgd door een meer beschouwend gedeelte, dat antwoord geeft op de vragen:

  • Waarom of waardoor?
  • Hoe, op welke manier?

Stijl Hoe concreter de tekst is, hoe beter. Voorbeelden, cijfers, tabellen e.d. worden daarom op prijs gesteld.

Lengte Hoe korter hoe beter: max. 1000 woorden (2A4).

Opmaak Regelafstand 1,5.
Verzending Maak een verzendlijst met e-mailadressen waar je het persbericht aan wilt sturen.

Op internet zijn contactgegevens van redacties van betreffende media te vinden. Wij geven onze perslijst nooit uit handen. Bij lokale media maak je overigens grote kans dat jouw bericht geplaatst wordt.

  • Bedenk wat een goede timing is: wanneer komt de krant uit en hoe vaak? Bijvoorbeeld elke woensdag? Houd rekening met de deadline.
  • Plak het persbericht zichtbaar in de e-mail (niet als bijlage!).
  • Het persbericht niet in 1 keer naar de hele adressenlijst sturen. Stuur apart naar iedere redactie of stuur een blinde kopie naar andere redacties (BCC veld).